Grand Theft Auto V - Playstation 4

Anmeldelser | 24. november 2014, 12.48

Michael, Trevor og Franklin er tilbage. Denne gang i en højere opløsning, en bedre framerate og med tonsvis af nyt indhold. Så selvom genudgivelsen af Grand Theft Auto V til PlayStation 4 ikke gør noget grundlæggende nyt, vil vi alligevel smække et kendt slogan på spillet, nemlig ”The Way It Is Meant To Be Played”. Ligemeget om du har spillet den gamle udgave eller ej, så læs med her, når vi kaster os over den fantastiske Playstation 4-udgave af et af de bedste spil nogensinde.

Grundlæggende det samme

Historien om de tre kriminelle eksistenser er stadigvæk den samme, som i den gamle udgave af spillet. I det prominente Holywood Hiils lever ex-bankrøveren Michael under vidnebeskyttelse i et kulsejlet ægteskab og med et par belastende teenagebørn. Imens kæmper Franklin en daglig kamp for respekt og penge i ”the hood”, og stjernepsykopaten Trevor rager uklar med alt fra meth-sælgende rockere til aggressive asiatiske bandemedlemmer ude i ørkenen, bedre kendt som ”The Alamosa Sea”. Tre historier bliver til én, og selvom eventyret er ikke skrevet om i denne next gen udgave, kan man sagtens tage en ekstra tur i rutsjebanen. Persongalleriet, samtalerne, humoren og den gennemgående høje kvalitet gør, at singleplayer-kampagnen virker som en gensyn med gamle venner.

For det er nemlig en genudgivelse, vi snakker om her. Det er ikke et remake eller en nyfortolkning. Derfor er alt, som det plejer at være. Målet er stadigvæk at få lavet nogle store røverier, der giver de tre hovedpersoner bugnende bankkonti. Disse penge kan derefter bruges på biler, bling, tøj, våben, huse, havnepladser, prostituerede, fly, kampvogne og alt, hvad hjertet nu ellers kan begære i Grand Theft Auto-udgaven af Los Angeles, af Rockstar kaldet Los Santos. Og som det altid er med Grand Theft Auto-spil, vil du sikkert bruge størstedelen af din tid på at drøne rundt på må og få, hvor du skaber dine egne oplevelser og skriver dine egne historier, som oftest opstår ud af det blå, når du slet ikke er på en mission. Sæt et waypoint på kortet, begiv dig imod det, og så skal du bare se, hvilke digitale eventyr, der pludselig kommer dig i møde. Det er open world sandkasse, når det er bedst.

Mere end et ansigtsløft

Men hvis dette bare er en genudgivelse, hvorfor er det så et af de bedste spil i 2014? Ud over de grafiske forbedringer en ny generation af hardware giver mulighed for, har Rockstar proppet en et overflødighedshorn af nye ting ind i denne udgave af deres i forvejen mesterlige krimi-epos (som vi jo gav et klokkeklart 10-tal tilbage i 2012). Alt ekstra-indhold, der er blevet udgivet på de gamle konsoller, er nu at finde i spillet fra starten af. Både i Story Mode og i Online-delen af Grand Theft Auto V. Det betyder, at du nu vil kunne drøne rundt i den afsindigt voldsomme monster truck fra ”Independence Day”-pakken, du kan hygge dig på stranden i den hurtige BF Bifta Dune Buggy fra ”Beach Bum”-patchen eller bare lægge gaderne øde med et af de nye våben, hvoraf den sindssyge railgun nok er det mest potente og sjoveste våben i et Grand Theft Auto-spil i nyere tid.

Det er ikke bare nye biler, våben og dusinvis af nye beklædningsgenstande. For Online-delen nyder nu godt af alle de ekstramissioner, der er kommet til siden udgivelsen af spillet på Playstation 3 og Xbox 360. Rent indholdsmæssigt er denne udgave altså proppet til randen både offline og online. Og er du en af dem, der lagde spillet på hylden efter et par måneders tid på en af de gamle konsoller, er der altså bunkevis af nyt indhold til dig i denne udgave. Især online, hvor Rockstar har pumpet nye jobs og missioner ud igennem hele 2013.

Musikalsk har Grand Theft Auto-serien altid været forgangsmand med det bedste licensmusik på markedet. Derfor har Rockstar meget passende smidt hele 162 nye sange oveni de eksisterende. Jeg vil ikke gennemgå dem alle, men blot nævne, at når du smækker afterburneren i bund på af de spillets jetfly imens du suser forbi skyskraberne og Kenny Loggins episke ”Danger Zone” banker ud af højtalerne, er det umuligt ikke at sidde og smile dumt. Det kan også abefales at cruise rundt på stranden i en beach buggy med Backstreet Boyz ”I Want It That Way” i højtalerne. Udvalget af det nye musik er eminent!

En enkelt spritny feature formår dog at ændre alt, hvad du hidtil har forbundet med Grand Theft Auto: F. P. S. BABY YEAH!

Et helt nyt perspektiv på mord

En af de mest populære modifikationer til pc-udgaven af Grand Theft Auto IV er uden tvivl First Person-modifikationen, altså muligheden for at se spillet fra første persons-vinklen. Serien har siden springet fra de gamle top down 2D-spil til en ægte 3D-verden i 2001 med Grand Theft Auto III været et third person-eventyr, altså hvor vi ser figuren bagfra i tredje person. Rockstar har med denne nye udgave af Grand Theft Auto V lavet en dedikeret ”First Person Mode”. Nu kan du altså leve livet i Los Santos som en regulært First Person Shooter. Rockstar har dog gjort langt mere end blot zoome kameraet ind til øjenhøjde. Alle våbenteksturer er lavet om fra bunden, så de nu passer til den nye vinkel. Der er lavet over 1500 nye animationer, så alt lige fra genladning af våben, rullefald og nærkamp til det, at sætte sig ind i et af de mange, mange transportmidler, nu ser helt perfekt ud i første person.

Med de rette options kan du spille Grand Theft Auto V som Call of Duty. Og det er vanvittigt fedt!

Den første gange du sætter dig ind i en af spillets biler, går det op for dig, præcist hvor meget arbejde Rockstar har lagt i denne feature. Det hele kører i første person. Bildøren åbnes, føreren rykkes ud på asfalten og du sætter dig ind på førersædet. Animationerne virker troværdige, men det er interiøret i bilen, der virkelig beviser Rockstars dedikation til genudgivelsen. Alle biler, fly og både har nemlig deres helt eget interiør. Du kan kigge rundt i bilen og se masser af små detaljer. Som for eksempel bilradioen, der nu viser både station og hvilket nummer, der spilles. Speedometeret virker endda, noget som har været et stort ønske for mange fans af serien.

Rockstars implementering af denne nye kameratype fortjener også stor ros. Først og fremmest er det nemt at skifte synsvinkel. Det er bare at trykke på controllerens touchpad, der skifter imellem tre forskellige tredjepersonsvinkler og så førstepersonsvinklen. Derudover kan du præcisere, hvornår du vil have den ene eller den anden vinkel. Vil du spille i første person, når du løber rundt, men køre biler i tredje person? Vil du have, at spillet automatisk hopper til tredje person, når du går i dækning bag et objekt? Eller vil du holde den i første person 100% af tiden eller tredje person hele vejen? Alt kan indstilles og finjuseres i options. Her kan du desuden også justere ”field of view” (betragtningsvinkel), hvilket ses meget sjældent på konsollerne, men en feature, som kan være meget vigtig for din spiloplevelse. Der er også indlagt et hav for forskellige templates til styring af din karakter. Med de rette options kan du spille Grand Theft Auto V som Call of Duty. Og ved du hvad? Det er vanvittigt fedt!

Du er nu helt oppe i ansigtet på dit offer, når du hamrer den nye økse ind i deres kranie

Virkelig voldsom vold

Rockstars krimi-simulator har altid været mål for diverse kampagner imod vold og/eller sex i spil. Hvilket er forståeligt. Det har skubbet grænserne for, hvad der kan vises og gøres i spil lige siden det første spil udkom i 1997. Men selvom serien er proppet med ekstrem vold og masser af sex, har vi altid været distanceret fra det på grund af synsvinklen. Det viser sig nu, at både sex og vold virker langt voldsommere, når vi ser det ansigt til ansigt. Så at sige. Du er nu helt oppe i ansigtet på dit offer, når du hamrer den nye økse ind i deres kranie eller stikker den smadrede flaske ind i deres hals. Et besøg ved den prostituerede med blowjobs i bilen bliver pludselig også langt mere personligt, og det kan bestemt ikke understreges nok, at spillet virkelig lever op til den ”18 år og opefter”-vurdering, som er smækket på kassen!

Grunden til at oplevelsen er så meget mere intens er, at i stedet for styre en synlig person rundt i et voldeligt – og meget smukt, dejligt, semirealistisk og fantastisk – univers, styrer du nu dig selv rundt. Du kan ikke længere se Michael, Franklin eller Trevor … du ER Michael, du ER Franklin og du ER Trevor. Forskellen på tredje person og første person er ganske enkelt enorm. Los Santos bliver pludseligt et fysisk håndgribeligt sted, og spilverdenen virker meget større og langt mere levende. Du bliver med andre ord en del af spilverdenen i stedet for blot at styre en karakter rundt deri. For ren og skær indlevelse er denne nye synsvinkel det største der er sket for GTA-serien siden springet til 3D i 2001. Og er du en af dem – ganske som jeg – der har spenderet hundredevis af timer på en af de gamle konsol-udgaver af spillet, er muligheden for at opleve Los Santos i første person uden tvivl pengene værd alene!

Det skal dog siges, at du stadig kan føle, at spillet er udviklet som en third person shooter, selvom du skifter til first person. Bevægelserne er ikke helt så skarpe og hurtige som for eksempel i et Call of Duty-spil. Har du spillet Mirror’s Edge (DICE’s fænomenale parkour-FPS) har du en ide om, hvordan det føles. Men efter en times tid, tænker du ikke over det, vil jeg som dedikeret og ivrig FPS-gamer påstå.

Puha, det ser nogle gange så lækkert ud, at man taber pusten.

1080p 30 gange i sekundet

Den visuelle side har selvfølgelig også fået et gedigent løft. Spillet står langt skarpere takket være en opløsning i 1080p (1920x1080 også kaldet Full HD) og bedre opløsning på teksturerne. Det er dog frameraten, der gør den største forskel. Den ligger nu fast på de 30 frames i sekundet, og den falder meget sjældent. Den kan dyppe lidt ned under 30, når du sprænger 20 biler i luften imens 5 helikoptere skyder efter dig og du jages af 20 politimænd på jorden. Men det hele er bare langt mere ”smooth” end på de gamle konsoller. Jeg var overrasket over forskellen, da jeg satte min Xbox 360 til at køre ved siden af Playstation 4-udgaven. Det er umuligt at gå tilbage, og at styre rundt på min Xbox 360 føltes nu som at dreje rundt med en sløv kampvogn. Så stor er forskellen faktisk, da frameraten på den nye generation er højere og langt mere konsistent.

Hvis du vil se en detaljeret gennemgang, har Digital Foundry lavet en rigtig god video, som du kan ser herunder

Udover opløsning og framerate har vi fået en hav af små forbedringer, så som langt bedre partikeleffekter og vandanimationer. Der er blevet plads til tre gange så mange lyskilder, hvilket gør nattescenerne langt flottere. Især i regn og tordenvejr. Puha, det ser nogle gange så lækkert ud, at man taber pusten. Skadesmodellen på bilerne er en kende mere detaljeret og så er der tilføjet en lækker, dynamisk depth of field-effekt, der virkelig gør første persons-oplevelsen filmisk og smuk.

Mere rå maskinkraft i den nye generation har også givet mulighed for flere fodgængere og biler. Det kan virke som en lille ting, men der er bare langt mere liv i billedet, lige meget om du er i byen eller ude på landet. Dyreliv er der nu også meget mere af. Jeg har oplevet hunde, kaniner, pumaer, hjorte, prærieulve og nogle meget sejlivede katte, der ville falde om efter et skud, men ville live op efter et par sekunder igen.

Knas på linjen

Her på falderebet skal det nævnes, at der har været en del knas med at få online-delen til at køre lige omkring launch. Det har taget et par dage og et par patches, før spillere kunne få overført deres eksisterende figur fra de gamle platforme til Playstation 4. Og der er i skrivende stund stadigvæk en del, der oplever problemer. Især efter patch 1.03 blev lanceret. Jeg har dog ikke selv oplevet nævneværdige problemer med at komme online eller med at finde mine venner derinde. Dertil kommer det, at Rockstar endnu ikke har udgivet de sagnomspundne ”Online Heists”, som vi er blevet lovet lige siden originalspillet udkom i 2012. Men de er lige på trapperne, siger Rockstar. Det har de bare sagt siden 2012, så det tager vi lige med at gran salt. Online-delen er dog lige nu så propfyldt med muligheder, at du sagtens kan undvære heists i lidt tid endnu. Især hvis du ikke har spillet Online-delen endnu!

Vi startede med Nvidias slogan: ”The Way It Is Meant To Be Played”. Jeg håber nu, at du kan se, hvorfor denne next gen udgave vitterligt er den definitive version. Masser af nyt indhold, en solid og smuk grafisk side og et par nye tilføjelser – hvoraf FPS-muligheden er direkte fantastisk – gør Grand Theft Auto V-genudgivelsen til et absolut must for alle, der holder af serien. Både dig, der har spillet det til døde og dig, der endnu ikke har haft fornøjelsen. Vi fastholder derfor vores tidligere karakter, og giver spillet endnu en perfekt score.

Hvad jeg spillede
Gennemførte Story Mode og de fleste sidemissioner, det tog cirka 40 timer. Spillede Online-mode i cirka 10 timer, både med min importerende level 43 og fik spillet en ny karakter fra level 1 til level 15.

• Velskrevet historie
  • Fantastisk persongalleri og humor
  • Tonsvis af sjove tilføjelser