World of Warcraft: Warlords of Draenor

Anmeldelser | 23. november 2014, 08.33

Den femte udvidelse af World of Warcraft, nemlig Warlords of Draenor har været ude i lidt over en uge. Nu hvor stabiliteten har ramt serverene er folk også, så småt begyndt at kunne nyde deres spiloplevelse, samt stige mod det nye max på 100 levels.

Rejse tilbage til før Vanilla

Udvidelsen Warlords of Draenor er som sagt den femte, men dog den første af udvidelserne som foregår i fortiden, mere nøjagtigt 35 år før den egentlige historie. Draenor er hjemsted for orkerne, og er draenei racens tilflugtssted. Hvis verdenen virker bekendt, når du først træder ind i den, er det fordi, at dét, der i det nuværende univers er Outland, engang var Draenor. Stedet blev angrebet af alliance i et desperat forsøg på at udrydde orkracen.

Men uden der skal gå helt historietime i denne anmeldelse, så starter man i level 90, bag fjendens linjer i Tanaan junglen, og skal der stoppe The Iron Horde, en alliance mellem Garrosh og Grommash Hellscream, fra at sprede død og ødelæggelse i Draenor.

Noget Blizzard altid har været dygtige til, er at skabe en historie, som er spændende at følge - samtidig med, at de forskellige historier passer sammen (i hvert fald næsten). De kan også skabe så forskellige zoner, så man har for eksempel det grå og tågede landskab i Spires of Arak og i næste øjeblik er i det frodige i Nagrand. Dette giver meget til oplevelsen af spillet, fordi man aldrig føler at man bare er det samme sted hele tiden.

Væsentlig forbedret grafik

En anden ting er at, der er blevet opgraderet i spillet rent grafisk. Jeg syntes ellers at spillet har klaret sig fornuftigt med sin "dårlige" grafik, på grund af. At det er lavet i en mere tegneserie-agtig stil. Det er meningen at alt skal virke sådan lidt karikeret. Men den nye grafik har hjulpet spillet lidt på vej i den rigtige retning, må jeg indrømme.

Noget andet disse nye character models har gjort ved spillet, er, at de mange pauser, hvor man bliver vist en film, såkaldte "cut-scenes", ser betydeligt bedre ud. Det giver væsentligt mere indlevelse at disse scener nu har den æstetik som det kræver for at man kan nyde dem. Og det er dejligt, da der er vanvittigt mange af dem i Warlords of Draenor.

Garrisons er et friskt pust

Spillet er helt klart blevet gjort nemmere. Uden det skal lyde som en dårlig ting, så har man skåret en masse unødvendigt fra, for eksempel Reforging, hvor man kunne ændre stats på sit udstyr, så man havde det mest optimale udgangspunkt, når man skulle igang med at kæmpe. At dette er blevet fjernet er en velsignelse, da størstedelen af folk bare gik ind på en hjemmeside og fandt en guide til, hvordan de skulle ændre deres udstyr. Reforging gjorde det kun mere bøvlet at spille, uden at gøre oplevelsen væsentlig bedre.

Det, at man har gjort spillet mere simpelt, har også gjort plads til nogle nye ting. Man har nemlig fået sin helt egen Garrison, sin egen lille by, hvor man blandt andet vælger, hvilke bygninger, der skal være - allesammen med forskellige fordele, når det kommer til professioner og så videre.

Dette giver et frisk pust til et spil, som før i tiden handlede meget om at sidde slavisk og lave den ene mission efter den anden.

Den nye udvidelse til World of Warcraft er så ekspansiv, at man bliver forbavset over, hvor meget der er at lave. Hvis man har spillet spillet før, er dette helt klart en grund til at starte igen. Der er masser af ting som jeg slet ikke kom ind på under denne anmeldelse, så som PvP og hvad man laver, når man bliver level 100.

Selvom man kan pege fingre af, hvordan deres serverer har kørt den første uge, så er der ikke en finger at sætte på selve spillet.

Har du endnu ikke set traileren til Warlords of Draenor, er den et kig værd øverst i anmeldelsen.

• God historie