I går annoncerede ESL og Intel et samarbejde, hvor Intel er blevet Global Techincal Partner for ESL. Det betyder, at Intel vil levere hardwaren til de forskellige turneringer, som dækker både broadcasting og spillermaskiner. Senior vicepræsidenten, Gregory Bryant, fortæller:

“Intel’s involvement in esports and the gaming community has spanned more than 15 years, and we’re always looking for ways to take the player and fan experience to the next level. In this next phase of our long-time partnership with ESL, we’re investing in the development of future esports stars, further expanding our global footprint with the Intel Extreme Masters circuit, and exploring fresh formats like the Intel Grand Slam that we announced today.”

Samtidig med den annoncering blev sløret løftet for et ekstra konkurrenceaspekt ved udvalgte turneringer med Intel Grand Slam. Der er $1.000.000 i præmie til det første hold, som kan vinde fire ud af de sidste ti $200.000 turneringer, som er afholdt mellem DreamHack og ESL. 

Vi spurgte Frederik Byskov fra Astralis, som nævnte på Twitter, at Astralis godt kendte til Intel Grand Slam, da de takkede nej til ESL One Cologne:

"Vi kiggede tilbage i marts på resten af sæsonen i 1. halvdel af 2017, efter vi havde fået invitationen til ESL One Cologne. Vi vægtede, at forberedelsen op til Majoren var vigtigere end at deltage i en event, der lå en uge før et af årets vigtigste events. Efter vi fortalte ESL, at vi ikke havde planer om at prioritere ESL One Cologne, fik vi informationen omkring deres $1.000.000 jackpot. Selve jackpotten er en god idé, det er et spændende nyt tiltag, men det er højest usandsynligt at vinde - især med en så hård konkurrence, der er mellem topholdene lige nu - fire ud af ti events. Derfor holdt vi fast i at prioritere de sportslige forberedelser over deltagelse i Cologne eventen. Derudover har vi jo stadigvæk muligheden for at vinde jackpotten, vi tager 'bare' 4/10 events efterfølgende."

Det tæller dog kun udvalgte turneringer som DreamHack Masters, så DreamHack Summer, som er lige på trapperne, tæller ikke. De kommende turneringer, som tæller til Intel Grand Slam er:

  • ESL Cologne 2017 - 09.07.2017
  • DreamHack Malmö - 03.09.2017
  • ESL One New York 2017 - 17.09.2017

Hvis vi ser tilbage på de sidste seks store turneringer, så har de haft fem forskellige vindere. Det er selvfølgelig en kende anderledes, når det er udvalgte turneringer, som giver en sejr til Grand Slam. Herunder kan du se, hvem der vandt og blev nr. 2 i de sidste store turneringer.

 

Turnering Dato Vinder Nummer to
ESL Pro League i Dallas 04.06.2017
G2 Esports North
IEM Sydney 2017 07.05.2017 SK Gaming FaZe
StarLadder i-League StarSeries Season 3 09.04.2017 FaZe Astralis
IEM Katowice 2017 05.03.2017 Astralis FaZe
DreamHack Las Vegas 2017 19.02.2017 Virtus.pro SK Gaming
ELEAGUE Major 29.01.2017 Astralis
Virtus.pro

Der er dog gode chancer for, at pengene aldrig bliver udbetalt, da det simpelthen er urealistisk i denne æra, at et hold kan vinde fire af de ti. Både set med resultaterne fra de sidste par store turneringer, og selvom det kun bliver ESL, IEM og DreamHack Masters turneringer, der tæller, så kræver det et vanvittigt niveau over flere måneder. 

Det tætteste, vi har været på det, var med Fnatic i 2015 og starten af 2016, hvor de fra november vandt FACEIT 2015, Fragbite Masters Season 5, ESL ESEA Pro League Season 2, StarLadder i-League StarSeries 14, ESL Expo Barcelone og IEM Katowice. Og selvfølgelig Ninjas in Pyjamas i deres dominerende periode i starten af CS:GO.

Når en vinder er kåret, så resettes scoren, og der startes forfra. Men hvis vi ser på 2016 og tæller EPL finalerne med, så kommer vi op på syv turneringer, som ville være tælle til formatet. Ser man samtidig på turneringerne for 2017, så må det antages, at de ti turneringer kommer til at foregå over halvandet til to år. 

Om man skal se det som en optrapning i turneringslandskabet, hvorved turneringerne som ESL og DreamHack, som er ejet af MTG, får tilføjet en ekstra værdi at deltage i.