I et stykke tid har vi set, at de professionelle i LCS, LPL, LCK osv. benytte sig af et 10-ban-system når de spiller på scenen - og nu kommer der 10 bans til soloQ og flexQ.

League of Legends annocerede i går på deres Twitter, at 10-ban-systemet vil bliver offentliggjort, når vi næste gang opdaterer spillet til patch 7.11. Udover annoceringen, så lagde League of Legends også en kort video ud, hvor man kan få et indblik i, hvordan det nye system kommer til at fungere.

Det nye system betyder, at hvert hold får muligheden for at banne fem champions i stedet for tre, dette betyder også at alle på holdet nu har muligheden for at banne en champion. En ting, som man skal være opmærksom på med introduktionen af det nye system er, at man nu skal have 20 champions for at kunne spille ranked, fremfor 16 champions som man førhen skulle have.

Som videoen viser, så bliver holdets forskellige bans lavet på samme tid, og man har 35 sekunder til at vælge sit ban, men denne tid er ikke fastslået endnu, og Riot Games arbejder på nogle forskellige tidsestimater lige pt. 

En anden ting, som man skal være opmærksom på med det nye system er, at de to hold godt kan banne de samme champions. Så f.eks. hvis begge hold banner Yasuo så er Yasuo bare banned to gange og derfor er der så kun ni unikke bans.

På League of Legends' hjemmeside skriver de, at idéen bag det nye 10-ban-system bl.a. er:

For første gang kan alle nu fjerne en direkte counter til deres lane. For eksempel, hvis du er en immobil mage support, så kan du fjerne Blitzcrank, eller sikre dig selv Tryndamere uden at stole på at dit hold banner Teemo.

Derudover håber de også, at det nye system vil forkorte pick/ban-fasen, da den kan være meget varierende i længde. 

Samtidig, kan tid til bans i championselect blive forkortet fra alt mellem 30 sekunder til to minutter, og dermed få dig ind i et game meget hurtigere.

Som det nok er gået op for den opmærksomme læser/seer så er det ikke helt som det professionelle endnu, da det nye system ikke er delt op i to forskellige faser af pick/ban, som vi f.eks. ser til Mid-Season Invitational lige nu. Dette er dog noget, som der bliver arbejdet på skriver de på deres hjemmeside, men indtil videre må vi "nøjes" med første version.

Vi er klar over, at der nu er en forskel mellem det regulære spil og professionelle spil, så vi arbejder på at implementere esports 'snake draft' formatet til en organiseret team-mode, men vi er der ikke helt endnu.

Grunden til at esportsformatet ikke bliver implementeret med det samme til soloQ og flexQ, da de føler at spilleren, som har enten fjerde- eller femtevalgt kan få det meget svært i soloQ, hvis han/hun har flere targetbans til deres specifikke position.

[...] opdeling af pick/ban vil resultere i nogle vanskelige scenarier, hvor spillere der vælger sidst kan risikere mange targetbans i den anden fase. [...] Vi kigger også på, at dette system vil forlænge championselect med op til to minutter [...]