Det er nu lidt over en måneden siden at det nyeste map - Vikendi - blev gjort tilgængelig på liveserverne. Holdet bag PUBG har lige siden evalueret data og spiller respons, for at se hvad der fungerer og hvad der ikke gør.
Dermed er det nu blevet tid til en ny update til mappet, hvilket inkluderer; et nyt våben, køretøj, tilbehør (attachment) og en ny vejr-indstilling kaldet Moonlight
Alle opdateringens bugfixes vil være tilstede i den sidste del af artiklen, da der må siges at være en hel del.

Som altid, vil denne update starte på test-serverne, hvorefter den forventes at blive rykket til live-serverne efter en uge eller to. Hvis du ønsker at udforske de nye ting så vær' opmærksom på, at opdateringen kun er tilgængelig på følgende map og mode

  • Asiatiske server - Sanhok/Vikendi, Squad FPP
  • Nordamerika, Europa, Mellemøsten og Afrika - Sanhok/Vikendi, Squad FPP

Nyt våben - Bizon

Den nye PP-19 Bizon er blevet tilføjet.

  • Våbnet er en SMG, der kun kan findes på Vikendi og Erangel
  • En Bizon bruger 9mm ammunition, og har plads til 53 skud i et magasin
  • Våbnet kan kun udstyres med et mundstykke - f.eks. en compensator eller flash hider - samt et sigtekorn
    - Der kan altså ikke monteres hverken grips eller udvidede magasiner

Nyt tilbehør - Canted Sight (Skrå sigtekorn)

Canted Sight er blevet tilføjet som en attachment.

  • Denne attachment kommer til at sidde på våben, med en ekstra plads til sigtekorn
  • ALT + Højreklik skifter imellem de scopes, der befinder sig på det våben man holder
  • Denne type scope kan benyttes på følgende våben:
    - AR: Beryl M762, AKM, AUG, M416, Mutant, QBZ, SCAR-L, G36C
    - DMR: SLR, Mini14, Mk14, QBU, SKS
    - SR: AWM, M24, Kar98k
    - SMG: UMP, Vector, Bizon
    - Shotgun: S12K
    - LMG: M249
  • Dit primære scope vil være forskelligt, alt efter hvilken rækkefølge du montere dem i 
    - Hvis du kun montere et Canted Sight, vil det være dit primære scope
    -
    Hvis du montere et Canted Sight efter et andet scope, f.eks. et 3x, vil det primære scope være dit 3x
    - Hvis du montere et Canted Sight først og et andet scope bagefter, vil det primære scope være dit Canted Sight
  • Med denne update, kan våbnets position og den vinkel man scoper i, måske føles en lille smule anderledes når du benytter ADS (Aim Down Sights). Der er dog ikke foretaget nogen ændringer på de faktorer, som kunne påvirke benyttelsen af våben. 

Nyt køretøj - Snowbike (Skibob)

Dette nye køretøj kan kun findes på Vikendi.

  • Denne snowbike er hurtigere og har større mobilitet sammenlignet med den snescooter, der allerede kan findes på mappet
  • Den almindelige motorcykel - der er standard for de andre maps - vil blive fjernet fra Vikendi

World 

  • Der er blevet tilføjet en ny weather-setting til Vikendi
    - Moonlight eller måneskin: selvom denne nye feature kommer frem om natten, vil lyset fra månen og nordlyset (aurora borealis) være en hjælp til at spotte fjender

Gameplay (gælder alle maps)

  • Den skade der bliver gjort på veste in-game, er blevet modificeret og - i sidste ende - sat ned
    - Den eksisterende udregning af beskadigelse, plejede at tilføje 100% skade til vestene
    - Vestene er altså blevet modificeret til at tage imod mindre skade
  • Damage-systemet hos throwable weapons - altså granater - er blevet modificeret
    - Skade og effekter bliver nu tilføjet korrekt til spillere, som gemmer sig bag meget små objekter, f.eks. en tynd pæl eller en smal væg
  • Granaternes trajectory guideline - deres projektilbane - vises nu ordentligt, indtil granaten forlader spillerens hånd
  • Forsinkelsen når en faldskærm åbnes er reduceret
    - Dette vil give spillere mulighed for at skifte retning meget tidligere

__________________________________________________________________________________________

  • Vikendi - bluezone ændringer
    - zonen vil blive genereret længere væk fra midten af mappet
    - den sidste zones skade er blevet sat op
  • Vikendi - item spawns er blevet modificeret
    - Antallet af SMG's er blevet sat ned, antallet af AR's er blevet sat op
    - Antallet af DMR's er blevet sat ned
    - SR spawner på samme niveau som før
    - Antallet af LVL3 hjelme og veste er sat ned
    - Antallet af attachments er mere balanceret
    - PUBG Corp. har udsendt en dybdegående forklaring af disse updates: Dev Letter: Vikendi Item Spawn Rebalance

Performance (ydeevne)

  • Vikendi - optimeret den samlede ydeevne ved at modificere antallet af fodaftryk, der er synlige for hver spiller
  • Tab af FPS i spillets lobby og inventory er forbedret

Survivor Pass: Vikendi

  • Du kan nu indløse alle de kuponer, som ligger og venter, på én gang
  • Du kan nu indløse alle dine gennemførte rewards fra battlepasset på én gang
    - Klik på "Claim All" nederst i venstre hjørne for at modtage alle oplåste belønninger
  • Det antal gange man kan udskifte daglige missioner, er blevet hævet fra 1 til 3 per dag
  • Balancering af svære missioner 
    - Adskillige af de mere vanskelige daglige og ugentlige missioner er blevet justeret
    - Missioner der tidligere har været i brug, er ekskluderet fra dette indgreb

UI/UX (User interface/User experience)

  • Forbedring af invitationer til en team-lobby, og til status systemet på vennelisten
      Du kan nu selv kontrollere hvem du modtager invitationer fra
    - Modtag alle: Du tager imod invitationer fra alle spillere
    - Kun venner: Kun venner kan invitere dig til deres lobby
    - Bloker alle: Du vil ikke modtage invitationer
  • Du kan også angive dig selv som enten online eller offline under venneliste-menuen
    - Står du som offline, vil dette blive vist for alle spillere og du vil ikke modtage invitationer
  • Markøren, der highlighter nye items i shoppen er blevet fjernet
  • Når du vælger "new" som sorteringskriterie i inventarlisten, vil dine uåbnede crates have prioritet over andre ting, selvom de deler samme udgivelsesdato
  • Forbedret synlighed af UI værktøjet, der befinder sig i midten af skærmens bund
  • Yderligere spilindstillinger er tilføjet:
    - Tilføjet muligheden for at angive en standard indstilling for dine våbens firing mode. Det vil altså sige, at du f.eks. kan indstille det sådan, at alle våben du samler op vil være på auto med det samme
    -
    En keybind indstilling for Canted Sight er tilføjet, den vil være ALT + Højreklik, som nævnt tidligere
    - Du kan nu inspicere dit våben ved brug af knappen J
  • Skulle der være et Steam problem, der forhindrer in-game køb, vil en fejlbesked poppe op

Skins og items (genstande)

Det første BattleStat våben-skin er blevet tilføjet.

  • Med et BattleStat våben-skin på, vil antallet af kills man har fået med dette våben, blive registreret - ligesom StatTrak gør det i CS:GO
    - Tryk J inde i spillet, for at se antallet af kills med et bestemt våben
  • Navnet "BattleStat" vil være synlig foran navnet på den gældende genstand, og antallet af kills med et bestemt våben-skin kan også ses når man forhåndsviser (preview) et våben-skin
  • Kills tæller kun når våben-skinnet bruges af den originale ejer
    - Samler man et BattleStat våben-skin op in-game, vil panelet der viser tallet altså være låst
    - Panelet er også låst når der er "tvivl" om ejeren, f.eks. hvis våben-skinnet befinder sig på markedspladsen eller i store
  • Våben-skin kan sælges på markedspladsen, og ligeså snart ejerskab er overdraget til en ny person, vil panelet blive nulstillet
  • Panelet nulstilles også hvis du returnere våben-skins som battlepoints (BP)
  • BattleStat våben-skins kan købes for 10 BP på test-serverne for bedre at kunne teste det. Når først denne patch skubbes ud på live-serverne, kan man få disse skins gennem BP kasser, som kan åbnes med købte nøgler

Ny kasse (crate) - EAST ERANGEL POLICE CRATE

  • Kassen vil være tilgængelig på live-serverne når det bliver den 29. januar (PST tid) - altså forventes den at være tilgængelig i Danmark den 29. januar kl. 09:00.
  • Denne kasse kan åbnes ved at bruge East Erangel Police nøglen
  • [BattleStat] Industrial Security - AKM (se billedet længere oppe), kan fås i denne kasse - dog med meget lille chance. Chancen for de forskellige genstande i kassen kommer til at være:

Kendte spillere inden for PUBG, har allerede været ude og brokke sig over at chancen for at få AKM-skinnet er alt for lille. WackyJacky101 tweetede tidligere; "Hiding the new AKM Battlestat skin (First ever Stat tracking skin for @PUBG) in a LOCKED crate with 0.16% droprate is a disaster!"

Sandsynligheden for de forskellige crates, når man benytter valgmuligheden "Random Crates" i shoppen, er også blevet justeret. 

  • 2018 Fall crate hører nu under "random crate"
  • Chancen for de forskellige kasser kommer til at være:

Kvalitetssorteringen af event items er blevet mere passen, i forhold til deres værdi

  • Genstandsindstillingerne er nu også således, at det antal BP man får når man udveksler items, er mere passende

Bugfixes

Der er ingen tvivl om, at denne update for alvor har arbejdet på bugfixes i spillet. Det burde listen herunder siger højt og tydeligt. Følgende ting er blevet løst:

  • man ændrede kun POV i TPP, ved at trykke ALT mens man bevægede skærmen
  • modificerede blodeffekter, der ikke virkede ordenligt
  • emote hjulet så anderledes ud in-game og out-of-game
  • man kunne af og til høre et fodtrin hvis en UZI løb tør for skud
  • airdrops (carepackages) ville grave sig ned i jorden efter landing, for så at komme op igen lidt efter
  • positionen af køretøjer blev vist forskelligt
  • en holdkammerats UI blev stadig vist, selvom at han/hun forlod spillet før kampen startede
  • killfeed ville ikke vise hvis en person blev dræbt/downed af knytnæver
  • en karakter ikke kunne bruge healt items hvis knappen blev trykket under et melee attack
  • spillernavnet og report beskeden var somme tider ikke synlig, hvis man spectatede en spiller i et køretøj
  • kameraet kunne pege den modsatte retning, end hvad spilleren kiggede i cam/replay
  • "no throwables" UI blev vist når en ikke-specificeret throwable blev valgt
  • motorcykel motoren ville ikke slukke selvom spilleren havde forladt køretøjet
  • karakterer kunne ikke samle nye ting op, selvom de havde plads (kapacitet) til det
  • brug af genstande - f.eks. bandager - blev afbrudt ved at trykke crouch/lean, hvis altså disse var bundet til samme knapper som sædeskift i et køretøj
  • en spillers karakter ville ikke tage skade af at hoppe ud af et køretøj, i det øjeblik det rammer noget
  • et flimrende efterbillede ville være synlig på skærmen, efter man klikker ud af ADS mode med et scope (FPP)
  • et køretøj kunne forsvinde hvis en spiller forlod spillet, men kom tilbage igen kort tid efter, mens han/hun sidder i køretøjet
  • lobby skærmen blev ikke altid vist i en ordentlig 32:9 opløsning
  • karakterer ville lige pludselig blive slynget højt op i luften efter at blive ramt af et køretøj
  • lobby skærmen kunne lappe over sig selv, hvis man køre med en lav FPS
  • våben interfacet kunne lappe over sig selv, hvis man skiftede hurtigt mellem våben
  • en markør ville ikke blive fjernet ved hjælp af "Delete" knappen i spectate mode
  • forhjulet på en motorcykel kunne pludselig løfte sig op for derefter at få hele køretøjet til at flippe forover, imens man sænkede farten og skiftede retning
  • døre kunne åbnes fra en urealistisk afstand i TPP 
    - en mere realistisk afstand er introduceret

World

Følgende ting er blevet løst:

  • køretøjer kunne sætte sig fast i en bestemt struktur (Erangel)
  • sten i specifikke områder, kunne ikke ses på en bestemt afstand (Erangel)
  • kugler gik kun igennem én side af et hegn på en bestemt bro (Sanhok)
  • objekter på en bestemt lokation manglede (Sanhok)
  • karakterer kunne gå igennem, eller sætte sig fast i, en bestemt struktur (Sanhok)
  • karakterer kunne falde gennem gulvet på en bestemt struktur (Sanhok)
  • karakterer kunne gå igennem, eller sætte sig fast i, en bestemt lokation (Vikendi)
  • kugler ville ikke gå igennem et bestemt hegn (Vikendi)
  • ting kunne ikke samles op på en specifik lokation (Vikendi)
  • karakterer kunne åbne døre, selvom de stod bagved en væg, på en bestemt struktur (Vikendi)
  • det lignede at blade og løv (foliage) flød rundt i bestemte områder (Vikendi)
  • fodaftryk ville ikke være synlige hvis man hoppede, og derefter løb videre over snedækkede områder (Vikendi)

Kendte problemer (Test-server Update - 23. januar)

Følgende er kendte problemer med Update #25, fra den 23. januar på test-serverne:

  • UMP skins kan, uden det er meningen, sættes på Bizon
  • BattleStat information lapper over andet inde i selv interfacet, såfremt man har mange skins i inventarlisten
  • Voice chat virker ikke i lobbyen (main menu)
    - In-game voice chat virker som normalt
  • Throwables (granater) gør ikke skade på bestemte køretøjer
    - Spillere inde i køretøjerne tager skade som normalt
  • Skorpion er urigtigt kategoriseret som en SMG i stedet for en sidearm (håndpistol), hvilket skaber problemer i forbindelse med Survivor Pass missioner
  • I War Mode med Platoon team indstillinger, byttes der rundt på de tilbageværende spillers UI - rødt og blåt hold

Ønsker du at læse de originale patchnotes - på engelsk - kan de findes her.