Problemerne med Batman: Arkham Knight synes at fortsætte, selvom spillet nu er trukket tilbage fra hylderne. Den yderst velrenommerede hjemmeside Kotaku, har snakket med to kilder, der begge kan fortælle, at de mangemangemange problemer med PC-udgaven har været kendt længe. 

"I will say that it’s pretty rich for Warner Bros. to act like they had no idea the game was in such a horrible state. It’s been like this for months and all the problems we see now were the exact same, unchanged, almost a year ago." - Q&A-kilden til Kotaku.

Sådan fortæller en quality assurance tester til Kotaku, der fortsætter med at berette:

Two sources, requesting anonymity to avoid jeopardizing their careers, spoke withKotaku over the past week in hopes of explaining how the broken PC version ofArkham Knight madeit out the door. They both said that Warner Bros. was aware of the many issues facing Arkham Knight on PC and that the publisher chose to ship the game regardless, not to maniacally screw over customers—but because they believed it was good enough. - Kotaku.

Det virker altså ikke til, at Warner Bros. udgav spillet med decideret ond vilje, de troede bare ikke at millioner af PC-spillere ville opdage, hvor frygtelig en stand PC-udgaven var i. Om det gør sagen bedre, ved vi ærlig talt ikke. Ond vilje eller inkompetence, det er et svært valg.

Den anonyme tester fortæller også, at konsoludgaven var ekstremt svær at arbejde med, og derfor blev spillet også forsinket flere gange.

“Getting it to work on consoles was impossible for months. That’s part of why the game got delayed so many times, they were totally unprepared for how hard it was on next-gen consoles.” - Q&A-kilden til Kotaku.

Udvikleren Rocksteady havde tilsyneladende ikke forventet, hvor svært det var at arbejde med Xbox One og PlayStation 4-konsollerne, da Batman: Arkham Knight er deres første "next gen" spil, og deres mest omfattende, skal det selvfølgelig også tilføjes. 


Manglende texturer er blot et ud af mange problemer.

Den anden - ligeledes anonyme - kilde fortæller også, at konsollerne var langt mere besværlige at arbejde med, end Rocksteady havde forventet. Kilden fortæller ligeledes, at ud af et hold på cirka 100 testere, var blot 10 mand sat til at teste PC-udgaven.

In various meetings, QA teams were told the new consoles were “not nearly as easy to work with as [Rocksteady] expected” and testers should focus time on finding console bugs. This particular team was made up of roughly 100 people, with about 10% focused on the PC version. - Kotaku.

Testeren fortæller endvidere til Kotaku, at de fandt tusindevis af bugs og gav dem videre til udviklerne. Udviklerne kæmpede dog med at få selve spillet færdigt, så det var tilsyneladende en meget sløv process med at få fikset problemerne. Først da spillet var færdigt, kunne udviklerne dedikere mere tid til at fikse de mange bugs. Men når et spil er færdigudviklet, er der ikke lang tid til, at det skal på hylderne, og derfor er det ikke alle bugs, der kan nå at blive fikset.

“We reported literally thousands of bugs that were specific to the PC version relating to the frame rate. All sorts of fucked up texture issues. The Batmobile in particular has always fucked things up on PC. 

Testing a game this big is very different from linear or smaller games. You usually get a mission, chapter or area of the map, or pick one yourself, and just go to town. You bug everything you see. We had some testers bugging more than 100 bugs per day. Devs would fix what they could but they were juggling that with actually finishing the game so they were insanely slow. Only when the game was done and no new features had to be built could they actually buckle down. Once that happens they also restrict what you can or can’t bug, to ensure that they can catch up." - Q&A-kilden til Kotaku.

Den anden kilde giver indblik i, hvordan Q&A-test af spillet slet ikke blev lavet ordentligt. Kilden fortæller blandt andet, at Warner Bros. interne test-hold arbejde med PC-udgaven i 720p-opløsningen, hvilket er en meget lav opløsning i forhold til langt størstedelen af PC-spillerne. Det kan være med til at forklare, den mildest talt elendige performance. Det virker dog dumt grænsende til det inkompetente at teste i en opløsning, som ligger under den normale standard i spilbranchen.

Historien er længere, og du bør bestemt give den en omgang læsning hos altid eminente Kotaku

Warner Bros. WARNING!
Herfra vil vi nok smide en advarsel om, ikke at forudbestille spil fra Warner Bros. og afvente anmeldelser og indtryk efter lanceringen. Batman: Arkham Knight står nemlig ikke alene. Batman: Arkham Origins havde store spilødelæggende problemer, da det blev udgivet. Ikke blot på PC'en, men også konsoludgaverne. Efter udgivelsen meldte Warner Bros. så ud, at de ikke ville fikse spillets bugs, men istedet arbejde videre på DLC (som spillerne derefter kunne betale flere penge for). Dette fik selvfølgelig sindene i kog på det officielle forum, og det er meget underholdende læsning. 

Tidligere i år fik PC-spillerne endnu en lussing i form af Mortal Kombat X, der virkelig også var en omgang rod, hvor brugerne på Steam selv måtte fikse mange af problemerne.

Hvor vi står med Batman: Arkham Knight lige nu, er svært at sige. Vi fik en patch i den 28. juni, men siden da, har der været helt stille fra Rocksteady. Vi følger spændt med i sagen, og glæder os til at få fat i en PC-udgave, der er noget bedre optimeret!