Først den ene vej, så den anden vej, og tju og tju og skomagerdreng. Om Valve skal ses som et svin af en skomagerdreng, der drikker brændevin, ganske som i den gamle børnesang, ved vi ikke. Men Valve har i hvert fald lavet den gode gamle dans med et skridt frem og så to tilbage. For i sidste uge gjorde Valve det nemlig muligt, at du kunne betale for modifikationer. De startede ud med Bethesdas meget populære rollespil Skyrim, der har et meget livligt liv på mod-scenen.

Der gik dog ikke længe, før end kritikken haglede ned over både Valve og Bethesda. Det tog da heller ikke engang 24 timer, før end det første mod blev trukket tilbage grundet rettigheds-fnidder imellem to moddere.

Så sent som i nat dansk tid var Valves mægtige overhoved, Gabe "The Gaben" Newell, en tur på reddit. Her lavede han en såkaldt AMA, Ask Me Anything. Han havde tilsyneladende modtaget omkring 3.500 beskeder, hvoraf de fleste vist var ret negativt ladede. 

On Thursday I was flying back from LA. When I landed, I had 3,500 new messages. Hmmm. Looks like we did something to piss off the Internet.

Yesterday I was distracted as I had to see my surgeon about a blister in my eye (#FuchsDystrophySucks), but I got some background on the paid mods issues.

So here I am, probably a day late, to make sure that if people are pissed off, they are at least pissed off for the right reasons. - Gabe Newell

I sin AMA slog Gabe det fast, at Valve ikke ville være blege for at ændre deres beslutning med de betalte mods, hvis der var data, der understøttede det. Han belyste også det økonomiske aspekt bag salget. Gabe kunne sige, at Valve blot havde tjent $10.000 på de betalte Skyrim-mods, og det efterfølgende vredersudbrud på nettet skulle have kostet Valve langt, langt mere.

I morges kunne vi så se, at Gabe faktisk havde ret i, at Valve kunne lave en kovending. For nu har de trukket de betalte mods tilbage, og alle får deres penge tilbage. Selv skriver Valve i deres opdatering, at de ikke rigtigt forstod, hvad den gratis-modscene betød for både spillere og moddere.

We're going to remove the payment feature from the Skyrim workshop. For anyone who spent money on a mod, we'll be refunding you the complete amount. We talked to the team at Bethesda and they agree.

We've done this because it's clear we didn't understand exactly what we were doing. We've been shipping many features over the years aimed at allowing community creators to receive a share of the rewards, and in the past, they've been received well. It's obvious now that this case is different. - Valve.

Det var altså et kortlevet eventyr med betaling for modifikationer. Og det er der sikkert rigtigt mange, der er meget glade for. Om ikke andet kan vi rose Valve for, at lytte og tilpasse sig meget hurtigt. Betaling for mods er altså væk for denne gang. Men det er bestemt ikke umuligt, at de vender tilbage i en anden form. Valve har dog nok brændt naller så grundigt, at der må en anden spiller på banen med et nyt forslag. Frivillig donering virker til at være vejen frem, som nogle moddere allerede gør brug af. Vi vil lade Valve slutte af her med deres begrundelse om, hvorfor de ville forsøge sig med betalingen for modifikationerne.

To help you understand why we thought this was a good idea, our main goals were to allow mod makers the opportunity to work on their mods full time if they wanted to, and to encourage developers to provide better support to their mod communities. We thought this would result in better mods for everyone, both free & paid. We wanted more great mods becoming great products, like Dota, Counter-strike, DayZ, and Killing Floor, and we wanted that to happen organically for any mod maker who wanted to take a shot at it. - Valve