Tidligere på dagen kunne Gaming.dk bringe en nyhed omkring, at folkene bag det populære Counter-Strike: Global Offensive har valgt en noget drastisk fremgangs metode for at få de_train tilbage i spil. Det bliver nemlig på bekostning af de_nuke, som bliver kylet ud.

Mens csgo_dev, som de hedder på Twitter, i samme besked, hvor de annoncerede deres planer for de_train, skrev, at de havde været i kontakt med flere spillere til ELS One Katowice 2015, stod der intet om, hvad spillerne mente omkring beslutningen. Gaming.dk har haft fingrene i blandt andre Team Dignitas spilleren, Nicolaj "Nico" Jensen.

Taget i betragtning jeg kun har spillet train i et par matchmaking games, så synes jeg egentlig, det ser meget fornuftigt ud. Der er både muligheder for T's at åbne mappet op og samtidig hvis T's er uden en større taktisk formåen, så kan CT's lukke helt ned. Nogle små tweaks også kunne jeg godt se mig selv spille VALVes nye version af de_train.
Selvom Nico ikke har noget imod de_train, så er han ikke meget for den måde, som den bliver trumfet ind i spillet igen, da det bliver til fordel for de_nuke.
Det synes jeg er helt grotesk. De_nuke er og vil altid være et af mine favoritmaps. Der skal SÅ lidt til at gøre nuke balanceret, hvis deres begrundelse ellers er, at det er for ensidet og derfor bliver kasseret... Så det synes jeg bestemt ikke om.


(Nicolaj "Nico" Jensen i aktion - Foto: Gaming.dk)

Også den anerkendte caster, Anders Blume, som har været at finde bag mikrofonen ved utallige store internationale events, gav sit besyv med.
Der er en del nostalgi i train for mig. Det var uden tvivl mit ynglings 1.6 map. Det har ændret sig en del siden, og jeg tror, der er nogle problemer med den måde, A bombsite virker på lige nu, men det er ikke noget, der ikke kan fixes med tid - tror jeg. Jeg holder meget af de_nuke og håber ikke, at eventuelle ændringer til mappet bliver alt for omfattende.
En positiv Anders Blume ser frem til, at den nye mappulje skal tages i brug. Dog ville han hellere foretrække, at de_train overtog et map som de_cobblestones plads.
Umiddelbart virker det som om, at der havde været mere mening i at skifte cobblestone ud med train og så beholdt nuke. Men her på det sidste er jeg lidt mere frisk på at prøve VALVe's eksperimenter, fordi de faktisk har været rimeligt gode til at opdatere maps baseret på feedback osv. Derudover var det faktisk engang sidste år, jeg foreslog, at man burde lave roterende map sæsoner, så der er lidt at se frem til.


(Danske Anders Blume er et velkendt ansigt blandt CS:GO følgere - Foto: onGamers)

Sidst, men ikke mindst, var Andreas "Xyp9x" Højsleth, som spiller for Danmarks - og en af verdens bedste - Counter-Strike: Global Offensive mandskaber også behjælpelig med en kommentar omkring valget med de_train.
Vi fik det at vide til ESL One Katowice. Selvfølgelig er det irriterende for os som hold - fordi vi er gode på det - at det bliver smidt ud af poolen. Dog synes jeg, ligesom mange andre, at t-siden simpelthen er for lukket. Rampe/bamse/døren kan lukkes af så let og med få smokes, og ct har det så let på mappet. Dog synes jeg personligt ikke, at der er så meget galt i, at et map er ct-sided eller t-sided, men tjah.

Synes dog slet ikke, at train, som den er i nuværende tilstand, er god nok til at blive spillet competitive, men Valve har også sagt, at vi skal komme med feedback til mappet og sende det indenfor de næste par uger/måneder.

Adspurgt om, hvad der vil blive Team SoloMids fordel på de_train, var Xyp9x ikke helt sikker, men han er dog positivt stemt.

Det ved jeg ikke. Jeg synes ikke, vi har nogle styrker, da vi ikke spillede det med vores gamle hold, men tror selv, at vi kan blive gode på det. Det kan dog være en fordel, at vi ikke har spillet mappet og kommer med en ny tankegang til mappet, fordi det netop er blevet lavet om.
Som Xyp9x nævner ovenover, er de_nuke et af Team Solomids absolut bedste maps, så det rammer den danske lejr hårdt, at det nu bliver fjernet. 


(Xyp9x og resten af hans mandskab skal i gang med at træne de_train - Foto: Helena Kristiansson)

Valve har endnu ikke givet yderligere information omkring, hvordan implementeringen af de_train vil foregå, og hvornår den finder sted. En ting er dog sikkert: hvis det skal blive en succes, skal de finpudse en del først - i hvert fald hvis man spørger spillerne.