Mit navn er Frederik Olesen, og jeg er til dagligt skribent her på Gaming.dk. Udover at bruge uanede mængder af tid på at skrive nyheder, så nyder jeg også et spil League of Legends i ny og næ. Jeg er selv at finde i gold-divisionen i skrivende stund, hvor jeg kontinuerligt er stødt på et problem.
De fleste har på et tidspunkt stødt på en spiller, der var lidt for rap i kæften. Mens holdet stille og rolig uddelegerer positionerne i champion select, så skynder personen sig at locke sit eget ønske ind, fordi han eller hun i hvert fald må opføre sig sådan, fordi personen skal vælge champion tidligere end andre.
Mest af alt virker de fleste kampe i League of Legends lidt som en tur på en fødegang. Så snart en enkelt baby begynder at ytre sin utilfredshed, så følger de andre med det samme trop. Der er intet filter på det, der kommer ud.
Riot prøver ihærdigt at styre børnehaven
Mens det ligner en umulig opgave at få League of Legends-spillerne til at holde sin mening for sig selv, så har Riot kæmpet sig ud på slagmarken for at komme problemet til værks. Ved at afsætte et såkaldt panel, der er i stand til at vurdere, om hvorvidt en spiller har opført sig på en uacceptabel måde i en kamp, forsøger Riot at minimere antallet af de såkaldte "toxic-players".
Tilbage for godt et halvt års tid siden gravede Riot dybt i Summoners Rift og fik skrabet en masse data sammen, som de kunne analysere. De kunne hurtigt konstatere, at man har tilbøjelighed til at sende en enkelt eller to verbale afklapser af sted til modstanderen, så derfor greb de ind mod dette.
Ved at deaktivere det, som de fleste aktiverer som noget af det første: Cross-team chat, fik man et rigtig brugbart resultat. Mens der i ugen op til var godt og vel 46 % af spillerne, der havde aktiveret deres cross-team chat, hvoraf 81.7% af disse svinede modstanderne, så var resultatet noget anderledes, da cross-team chat som standard blev deaktiveret.
(Tænk nu lige en ekstra gang over, hvorvidt det nu er nødvendigt at svine modstanderen - Kilde: MMO-Champion)
Som det kan ses ovenover, så er antallet af spillere, der ytrede deres utilfredshed i chatten langt lavere, da Riot valgte at deaktivere cross-team chatten som standard. Dog er problemet stadig aktuelt, og det er næsten umuligt at komme til værks, da alle spillere kan have en dårlig dag, hvilket ofte går ud over holdkammeraterne.
Divisionen er fløjtende ligegyldig
Der findes mange eksempler på spillere, der har gevaldige problemer med den division, de ligger i. Alle dem - inklusiv undertegnede - der har været et smut forbi enten bronze eller silver ved godt, at der løber spillere rundt, som tror, de er challenger-talenter.
Der vil altid være den spiller, som bare er det bedre ifølge ham selv. Hvis man halter en smule bag ved ens team niveaumæssigt, så er der ikke meget, der står i vejen for, at du får det at vide på den hårde verbale måde. Selvom det måske er dit første dårlige spil i lang tid, så kommer kong gulerod på tværs og sørger for, at livet er surt for dig i ligeså lang tid, som kampen tager.
Mens undertegnede adskillige gange har stiftet bekendtskab med folk, der sviner hinanden på kryds og tværs i både silver og gold, så kan den danske League of Legends-spiller, Jesper "Niels HD" Svenningsen, som til dagligt er at finde i challenger, bekræfte, at hverken platinum, diamond eller challenger er allehelgens sted, når det kommer til at snakke pænt.
I diamond 1 / challenger kender alle hinanden, så folk starter bare hate mod personer, som i flere games i streg feeder/spiller dårligt etc. Der er hate alle leagues, men der er også "bronze attituder" i Challenger, altså folk som mener, at det altid er andres fejl og som har en tendens til caps lock og "cancer". Jeg kan godt selv fyre en aids joke af eller lign., men kunne aldrig ønske en anden person cancer for alvor, men det er der nogle, der gør - også i challenger og diamond.
Flame kan bare ikke rigtig undgås i et solo 5v5 spil, hvor der er chat indblandet, men i high challenger kender man næsten alle, så man ved, hvem der er toxic, og som man skal ignorere, hvis flame kanonen går i gang.
En helt almindelig dag på kontoret i diamond, challenger og så videre er altså ligeledes propfyldt med verbale afklapsere til bristepunktet.
Riots tiltag virker, men løser ikke alt
Mens Riot ihærdigt prøver at ændre sprogkulturen i League of Legends, så er det i sidste ende op til den individuelle spiller, hvordan personen har lyst til at opføre sig. Nok kan man true med karantæne og lignende, men det har ingen effekt, hvis spillerne er ligeglad.
(Muligheden for at melde folk til det såkaldte Tribunal efter kampe har en positiv virkning - Kilde: MMO-Champion)
Helt kort fortalt: ovenover kan man se en graf, som viser, hvor mange spillere, der vælger at fortsætte deres sprogkultur, efter de har været meldt til den såkaldte Tribunal.
6.35 % af de spillere, der har været meldt for det såkaldte "verbal abuse", vælger at ændre på deres omgangstone, hvilket ikke lyder som vildt meget, men det er en start. Alt i alt kan man se, at det virker, når man melder folk, der har været problemskabende i en kamp.
Det hele afhænger af DIG
Som et gammelt ordsprog siger:" Man ligger, som man har redt." Hvis du selv hader, når der kommer en på dit hold, der sviner så meget, at han fortjener et spark helt op der, hvor solen ikke skinner, så kig indad først. Du kan være et vigtigt element i at afhverve en situation, der kan munde ud i at tabe dig kampen.
Undertegnede kender selv det, når man dør og bare har lyst til at gå helt bananas over ens holdkammerater, som bare ikke lige var klar til at flashe ind i Baron-pit med halvt liv og intet mana. Det er her, hvor det handler om at agere kontrolleret. Det kan godt være, at du vil få et rap eller to over nallerne fra dine holdkammerater, men det smarteste er at undskylde og så bare komme videre i kampen
(Selvom din holdkammerat måske ikke leverer 100 %, så tænk over, hvad du siger - Kilde: Impactnottingham)
Lige meget hvordan man vender og drejer det, så vil det altid have en dårlig indflydelse, når man sviner hinanden. Du vil altid opnå bedst resultater, hvis du er i stand til at tage andel i at bibeholde en ordentlig omgangstone under hele spillet i chatten.
Det bedste er, hvis du er i stand til at guide folk til, hvordan de undgår at foretage samme fejl. På den måde kan det være, at det ikke sker igen - skulle det dog ske igen, så er det bare med at holde den aggressive og nedladende tone indebords og spille videre.